Søg i min blog

tirsdag den 22. november 2011

Om romkugler

Ja, det er ganske vist.
Jeg har et tag her på bloggen, der hedder "romkugler". Da jeg bor i Aarhus, burde tagget rettere hedde trøfler, eller måske studenterbrød.
Men nu er jeg jo sønderjyde. Fuldblods bondsk med andre ord. Og ja, jeg er da virkelig stolt af det. Og der, hvor jeg kommer fra, hedder bagerens rester altså romkugler.

Og de er bedst, når der ikke er alt for meget rugbrød i. Ingen hele kerner, bare smovset, brun masse med en delikat smag af romessens. Overhældt med en masse kulørt krymmel - af den meget syntetiske slags, selvfølgelig. De virkelig gode af dem kan man købe hos Skallebæk i Haderslev. Nåhr nej, pardon. Ole & Steen Lagkagehuset, som det hedder nu. Bobs. I mit hovede er det altså Skallebæks bageri, Danmarks første drive-in af slagsen. Og hvor har jeg dog bare mange gange taget den drive-in tur, da jeg boede hjemme. Lige forbi vinduet - to romkugler og et hvidløgsflute, tak. Så var den søndag morgen i sengen med den-man-nu-engang-datede-i-gymnasiet ligesom reddet, ik?

Og nu bor jeg i Aarhus. Hvor romkugler hedder trøfler, sjældent er overhældt med farvestrålende krymmel og meget tit er fyldt med havregryn. But why? Havregryn - are you kiddin' me? Jeg har intet imod havregryn, men de har intet at gøre i mine romkugler. De skal bare være smækre-lækre bløde i konsistensen og hamres ned med et stort, koldt glas mælk til. Mmmm, ja!


Lækkert, ik?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar