Søg i min blog

torsdag den 31. marts 2011

Pause? Nej, jeg er her skam stadig

Jeg har ikke fået skrevet så meget på bloggen i den forløbne uge, som jeg egentlig gerne ville. Konkret har der været meget arbejde at se til (jeg nåede op på hele 26 timer på arbejde på bare fem dage) samtidig med at jeg har fulgt undervisningen på universitetet og påbegyndt arbejdet med min bacheloropgave.

Nu hvor jeg sidder foran computeren er der dog nogle ting, som farer igennem mit hovede. Jeg har lige læst en debat på modekolibrien.dk omkring kropsudsmykning og lovregulering af dette, og sådan et perifert frihedsområde fik min indre liberalista til at blusse op.

Ja, jeg er liberal. Men ikke på den højreorienterede måde. Jeg har en klar ideologisk tilknytning til venstrefløjen (hvilket parti jeg så stemmer på undlader jeg lige at slynge ud her) og tror på at det gode samfund opstår i samarbejde og med respekt for hinanden, også hvis det kræver nogle politiske indgreb i markedet.

Men: når det kommer til den personlige frihed uden for markedet, er der ingen grænser for mig for, hvor frit et menneske bør være. Vi bør tænke, formulere, gøre lige præcis det, vi føler for uden at nogen skal blande sig i det eller forhindre os i det så længe det vi udøver ikke negligerer andres personlige frihed.
Tanken er smuk og idealistisk, det ved jeg godt. Og når man tør stå frem i et liberalt lys må man også æde de konsekvenser, ens bramfrie facon afføder.

Men gud - hvor er det dog vigtigt at vi alle husker på vores egentlige værdier og står ved dem. Diversitet og frihed - smukke i forening. Og så fandens vigtige!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar